Dapatan kajian juga ibubapa kurang memberi sumbangan dalam perancangan isi pengajaran individu untuk anak-anak mereka.Ibubapa menjalankan intervensi dirumah berdasarkan apa yang disuruh oleh guru.Kemudian ibubapa memberi laporan kepada guru serta jika anak mereka dapat menguasai kemahiran tersebut guru yang akan merancang kemahiran baru.Namun masih lagi terdapat segelintir ibubapa yang membuat perbincangan bersama guru.
Penglibatan Ibubapa
Dapatan telah memberikan gambaran lebih mendalam keatas kolaborasi dan komunikasi antara pembekal perkhidmatan dan ibubapa.Dalam kolaborasi ini ibubapa membincangkan masalah yang dihadapi dalam pengajaran anak serta kebolehan atau keupayaan anak mereka.
KESIMPULAN
Kanak-kanak masalah pendengaran mempunyai perkembangan kognitif yang normal seperti kanak-kanak tipikal yang lain.Oleh itu,guru-guru pendidikan khas diberi latihan untuk mengikuti kurikulum biasa dengna jayanya.Ibu bapa memainkan peranan penting dalam membantu mengendalikan intervensi awal kepada kanak-kanak pekak ini.Kemahiran dalam menguasai bahasa mereka lemah dan ini aspek utama yang perlu diberi perhatian oleh ibubapa,guru dan masyrakat.
Untuk menghasilkan program yang efekif kepada kanak-kanak autistik kalobrasi antara semua pihak yang terlibat amat diperlukan.Program intervensi awal memainkan peranan yang sangat penting bagi kanak-kanak autistik ini terutamanya umur di antara 0-6 tahun.Keberkesanan intervensi yang dijalankan dan kemajuan terhadap perkembangan kanak-kanak autistik amat bergantung kepada sikap ibubapa yang positif.
Kesimpulannya pendidikan yang pelbagai serta kreatif perlu diwujudkan untuk membantu kanak-kanak yang mempunyai masalah pendengaran dan autistik.Kedua-duanya masalah yang berbeza dan mempunyai corak pendidikan tersendiri.Oleh itu semua pihak harus bekerjasama agar semua kanak-kanak dapat menikmati peluang pendidikan.
No comments:
Post a Comment